معرفی مهم ترین مواد ضدعفونی کننده

نویسنده : ادمین تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ ۱۹:۵۰ تعداد بازدید : 1537

خرید مواد ضدعفونی کننده

مواد ضدعفونی کننده قرن هاست که همراه و یار انسانها می باشد تا از آلودگی و بیماری در امان بمانند. بیماریهایی که ناشی از ورود انواع میکروبها به بدن انسان بوده و  سلامت  او را به خطر انداخته اند؛ بنابراین تعجبی ندارد مبارزه با این موجودات ذره بینی همیشه در صدر توجهات قرار دارد.
ما نمی توانیم سالم زندگی کنیم؛ اما به تمیزی و پاکیزگی سطوح و ابزار اطرافمان  و  همچنین پوستمان بی توجه باشیم. این روزها که دنیا درگیر بیماری همه گیر کرونا است و این ویروس هرروز با علایم تازه ای ظهور پیدا میکند، کرونا و مواد ضدعفونی کننده در  کانون توجهات قرار دارند، لذا استفاده از مواد ضدعفونی کننده ای که به گندزدایی مناسب و بی خطر برای پوست می انجامد و موادی که سطوح را عاری از این ویروس میکند، گویی برای مدت زیادی امری ضروری خواهد بود. باید قبول کرد تا یافتن واکسن و دارویی موثر برروی این بیماری، فعلا فاصله قابل توجهی وجود دارد.

مواد ضدعفونی کننده

معرفی مواد ضدعفونی کننده پوست

مواد ضدعفونی کننده وقتی برای ضدعفونی سطوح به کار میروند، با همین نام شناخته میشوند؛ مواد شیمیایی که سبب از بین رفتن میکروبها و به خصوص ویروسها می گردند؛ اما وقتی پای پوست آدمیان به میان می آید، ضدعفونی کردن پوست با مواد گندزدا انجام میگیرد. البته به طور کلی این مواد، مواد شیمیایی هستند که آشنایی با خواص شیمیایی و فیزیکی آنها، از اشتباه در انتخاب جلوگیری می نماید؛ اشتباهاتی که می تواند حتی به به مرگ افراد منتهی گردد.
در همین راستا تصمیم گرفتیم به مواد ضدعفونی کننده ای به نام الکلها بپردازیم؛ این مواد شیمیایی در نوع خود یکی از موثرترین موادی هستند که برای ضدعفونی سطوح و پوست به کار میروند.
 الکلها ترکیباتی هستند که گروه هیدروکسیل آنها به کربن یک آلکیل  متصل شده است. این ترکیبات هم پیش ساز مواد مختلف میباشند و هم در واکنشهای بسیاری مشارکت دارند. البته باید خاطر نشان کنیم الکلها  باتوجه به نوع کربن آنها که با هیدروکسیل پیوند داده است به سه دسته نوع اول، نوع دوم و نوع سوم تقسیم بندی میشوند.  اگرچه وقتی تنها کلمه الکل به کار برده می شود، منظور اتانول یا همان الکلی است که در میان مواد ضدعفونی کننده قرار میگیرد. البته در ضدعفونی از الکل های دیگری مانند ایزوپروپیل الکل هم استفاده می گردد که در این مبحث به این دو الکل در کنار الکل صنعتی به نام متانول نیز اشاره خواهیم نمود. متانول الکلی است  که در این اواخر با شیوع کرونا به اشتباه برای ضدعفونی استفاده شده و گاها حتی به جای اتانول برای شرب به مردم فروخته میشود.

خرید مواد ضدعفونی کننده

خرید مواد ضدعفونی کننده برای سطوح

اتانول الکلی بیرنگ است که خاصیت اسیدی و بازی پایینی داشته، در آب به علت تشکیل پیوندهای هیدروژنی حل می گردد و  در مقایسه با الکلهای هم وزن خود نقطه جوش بالاتری دارد. این الکل را با   کمک فرایند تخمیر تولید میکنند و در نوشیدنیهای الکلی استفاده میکنند. این الکل برای تولید مواد شیمیایی دیگر به صورت ماده واسطه به کار میبرند و همچنین به عنوان حلال نیز کاربرد دارد.
اتانول در استفاده صنعتی از واکنش آب با اتیلن  و در حضور کاتالیزور تولید شده و حتی به عنوان سوخت به کار برده میشود؛ اما از زمانی که کرونا و مواد ضدعفونی کننده جزو مباحث داغ شده اند، کاربرد آن به عنوان ماده ضد عفونی کننده  مورد توجه است؛
اتانول 70 تا 80 درصد ضدعفونی کننده ای است که میتواند با تغییر دادن پروتئینها و حل کردن چربیها ویروسها را از بین ببرد و این استعمال بر روی سطوح و پوست میباشد.
 شرب خوراکی اتانول خطرناک بوده به مشکلات کبدی، تهوع، افسردگی و تنگی نفس منجر می گردد. این الکل بوی تندی دارد، فرار می باشد، قابل احتراق بوده و شعله آن آبی رنگ است.

خرید مواد ضدعفونی کننده برای پوست

الکل دومی که کاربرد بسیاری  به عنوان مواد ضدعفونی کننده در پزشکی دارد، همانطور که در قسمت بالا ذکر گردید؛ ایزوپروپیل الکل میباشد که در مقایسه با اتانول برای عموم گمنام تر است. این الکل را در الکلهای نوع دوم به عنوان کوچکترین عضو میشناسند. خالی از لطف نیست اشاراتی به تفاوت سه دسته الکلها کنیم؛

سفارش مواد ضدعفونی کننده

 

 الکل نوع اول به الکلی گفته میشود که کربن متصل به گروه هیدروکسیل با یک  کربن دیگر پیوند داده است که اتانول نیز جزو همین دسته است؛ اما  الکل نوع دوم که ایزوپروپیل الکل عضو آن است، به الکلی اطلاق میگردد که دو کربن به کربن متصل به گروه هیدروکسیل وصل است  و الکل نوع سوم سه کربن در اتصال با کربن متصل به هیدروکسیل دارند.
در ادامه مبحث  ایزوپروپیل الکل باید بگوییم مانند اتانول بیرنگ و  اشتعال پذیر بوده و بوی تندی دارد. همچنین همانند اتانول به علت داشتن نقطه جوش پایین فرار است و در آب حل میشود. ایزوپروپیل الکل نیز به عنوان ضدعفونی کننده سطوح و گندزدا به کار میرود و به علت قیمت پایین بعد از اتانول، فروش بالایی دارد که مدیون حلال بودن آن نیز هست؛ مواد آرایشی و بهداشتی، صنعت چاپ و رنگ برها  به علت  همین ویژگی آن جزو مشتریان هستند. بدین ترتیب در کنار پزشکان و کاربرد پزشکی این ترکیب شیمیایی  به عنوان مواد ضدعفونی کننده برای دستها و وسایل پزشکی که مدیون ویژگی ضدباکتریایی آن است، این اصناف نیز  به رونق فروش  این الکل کمک کرده اند.
ایزوپروپیل الکل نیز خوراکی نیست و در صورت مصرف میتواند به مرگ منتهی شود؛ اما اکنون که کرونا شایع است برای ضدعفونی دست ها مناسب میباشد. البته به خاطر داشته باشید بر روی پلاستیکها  و لاستیکها اثر خورندگی دارد.

معرفی مشخصات الکل صنعتی متانول

دو الکل یاد شده در قسمت بالا الکلهایی هستند که مواد ضدعفونی کننده شناخته میشوند؛ اما الکل سومی که انتخاب نمودیم تا به معرفی آن پرداخته و دلیل عدم مناسب بودن آن را برای ضدعفونی ذکر نماییم؛ متانول است.
متانول الکل صنعتی بسیار ساده ای که سمی است و در صورت استفاده به علت تبدیل به اسید فرمیک در بدن سبب کوری و مرگ میشود. متانول حلال، ضد یخ و سوختی است که با فعالیت بی هوازی باکتریها تولید می شود و اثر آن  بر روی میکروارگانیسم ها بسیار ضعیف است.

انواع مواد ضدعفونی کننده

این الکل در گذشته از ذغال تولید می شد؛ اما اکنون به روش صنعتی و تنها جهت مصارف صنعتی از متان و آب در حضور کاتالیزور نیکل تولید میگردد. بیرنگ و بی ثبات است و جهت تمایز آن از الکل طبی، به رنگ زرد و یا نارنجی تولید می گردد.
متانول اسیدیته بالایی داشته و بوی تندتری از اتانول نیز دارد و شعله آن سفید رنگ است که کمک می کند از اتانول تشخیص داده شود.
همچنین قابل ذکر است این الکل بسیار سمی است و با وجود اینکه در دمای محیط آتش نمیگیرد؛ اما قابل اشتعال است. مصرف کمتر از 120 گرم از  متانول کشنده میباشد و اگر حتی کمتر از نصف قاشق چایخوری مصرف گردد، به علت تجزیه در کبد ماده سمی تولید میشود که سبب نابینایی میگردد.  و اما نکته آخر اینکه در تماس با پوست جذب میشود.

اشتراک در شبکه های اجتماعی